Laadpaal voor uw eigen Elektrische auto.

 

U heeft zojuist een elektrische auto aangeschaft of u overweegt om elektrisch te gaan rijden en u wilt dat deze auto opgeladen kan worden.  

 

Eigen laadpunt of stopcontact

 

Een eigen laadpunt aan huis zorgt ervoor dat uw elektrisch auto snel en veilig kunt laden op elk gewenst moment. Het werkt eigenlijk redelijk simpel. Gewoon de stekker in het stopcontact steken en uw heeft stroom. 

Van groot belang is dat u de laadpaal elektrisch laat aansluiten door een installateur met elektro-techische erkenning.  De laadpaal heeft een eigen groep nodig.  zodat u veilig uw huishoudelijke apparaten kunt gebruiken terwijl u uw auto aan het laden bent.

 

Heeft u een eigen parkeerplaats voor de deur, dan is het verstandig om zelf de laadpaal aan te schaffen.

Op hoeveel vermogen u kunt laden hangt af van de batterij van uw auto en van uw stroomaansluiting. Een normaal stopcontact levert maximaal 10A stroom. Een laadpunt laadt op hoger vermogen.


Heeft u een elektrische auto die op hoger vermogen kan laden (bijvoorbeeld een Tesla Model S), is het mogelijk om een 11kW of 22kW laadpunt aan te schaffen. Houdt u er wel rekening mee dat uw stroomaansluiting verzwaard moet worden.

 

Laadpunt aanvragen.


Burgers, bedrijven en instellingen die elektrisch autorijden, maar niet op eigen terrein kunnen parkeren, kunnen een openbaar oplaadpunt elektrische auto aanvragen via de gemeente waar u woont. Als aan de voorwaarden wordt voldaan, wordt het oplaadpunt in de buurt geplaatst, bij voorkeur op plekken waar andere aanvragers er ook van kunnen profiteren. Zo’n openbare oplaadpaal heeft twee oplaadpunten en is voor alle elektrische auto’s toegankelijk. Het is dus niet gereserveerd op kenteken. De chauffeur kan door middel van een pasje zijn accu’s opladen. Op de parkeervakken bij openbare oplaadpunten mogen uitsluitend elektrische auto’s staan die aan het opladen zijn.

 

De kosten voor opladen van elektrische auto’s bij publieke laadpunten verschilt nogal. Waar gebruikers hiervoor een vast tarief per uur betaalden gebaseerd op het aantal geladen kWh, worden de kosten voor het gebruik van het laadpunt nu bepaald door de exploitant van het laadpunt. Deze kosten worden onderverdeeld in een starttarief, stroomtarief en tijdstarief.